حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی در یادداشتی به مفهوم بسیج و بسیجی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری، حضرت آیه الله العظمی امام خامنهای(دام عزه) پرداخت.
به گزارش خبرگذاری بیصدا، سیدرضا حسینی طی یادداشتی تحت عنوان «تبیین مفهوم بسیج و بسیجی» نوشت: ضمن تبریک هفته پربرکت بسیج به همه ملت بزرگ ایران، بسیجیان عالم و امام و مقتدای بسیجیان، حضرت امام خامنهای(ادام الله ظله الشریف) و تقدیم سلام و صلوات به ارواح مطهره شهدای عزیز بسیجی و امام شهیدان، خمینی کبیر(سلام الله علیه)، و طلب صحّت، سلامت، عافیت و بهترین اجر و پاداش برای جانبازان و ایثارگران ارجمند بسیج؛ مناسب اسب در این ایام نورانی، نگاه مجددی به مفهوم بسیج و بسیجی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری، حضرت آیه الله العظمی امام خامنهای(دام عزه) داشته باشیم.
این کلمات متبرّک را، به تمام ملت بزرگ و بسیجی ایران عزیز اسلامی تقدیم نموده؛ امیدوارم سعادت بسیجیبودن در رکاب حضرت صاحب العصر و الزمان(ارواحنا فداه)، نیز نصیب همه گردد. آمین
تبیین مفهوم بسیج:
ابتدا لازم است مفهوم بسیج را از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بررسی و تبیین نماییم:
الف) بسیج، چه هست؟
بسیج یعنى: مجموعهى بهترین عناصر یک کشور. (بیانات سال۱۳۸۶- ص ۱۵۸)
بسیج نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى یک ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرک، همراه با معنویت و همراه با اخلاص. (بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
بسیج یعنى حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهى؛ احساس آمیختهى با عقلانیت؛ حرکت و عمل آمیختهى با مبناى فکرى؛ عملگرایى همراه با آرمانگرایى و دیدن افقهاى دوردست. (بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
لُب و لباب و مظهر خالص و کامل این حرکت هم[حرکتى که از اول انقلاب تا امروز در جهت ایجاد یک بناى رفیع اجتماعىِ مبتنى بر هدایت دین و انگشت اشارهى قرآن، در کشور ما انجام مىگیرد، تداوم همان حرکت ائمه(علیهمالسّلام) است] از اول انقلاب تا حالا، بسیج بوده است.(۰۷/۰۹/۱۳۸۴)
آنجایى که بسیج بود، روحیه و معنویت هم بود؛ طبعاً ایستادگى و مقاومت هم بود و بر اثر آن همه، پیروزى هم نصیب مىشد. یعنى حضور بسیج؛ یعنى جوانان بااخلاص.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
جوانهاى کم سال تا پیران کهنسال در آن[بسیج] شرکت دارند. (بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
زن و مرد، در آن[بسیج] حضور دارند. (بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
همهى اقوام ایرانى، همهى اصناف گوناگون ملى در سطوح مختلف فکرى از انسانهاى نخبهى برجستهى ممتاز در میان اهل علم و دانشجویان تا جوانهاى فعال و پُرشور صحنههاى دیگر، همه در بسیج جمعاند. (بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
هستههای علم و معرفت و سیاست، انجمنهای گوناگون [انجمنهای اسلامی، جامعهی اسلامی، جنبش عدالتخواهی، بسیج دانشجوئی، دهها مجموعهی جوان، که با نامهای گوناگون در دانشگاهها، در دبیرستانها مشغول فعالیتند؛ هر کدام از اینها یک برگ زرین برندهای هستند از تلاش ملت ایران]؛ اینها را باید تقویت کنیم. این میشود بسیج یک ملت.(۹/۸/۱۳۸۶)
بسیج، یعنى حضور بهترین و بانشاطترین و باایمانترین نیروهاى عظیم ملت، در میدانهایى که براى منافع ملى و براى اهداف والا، کشورشان به آنها نیاز دارد.(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
بسیج، یعنى نیروى کارآمدِ کشور براى همهى میدانها.(بیانات سال۱۳۷۷- ص ۱۸۴)
بسیج یعنى: بهصحنهآمدن و بهمیدانآمدن. چه میدانى؟ میدان چالشهاى حیاتى و اساسى.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۸۸)
آن وقتى هم که هویّت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مىگیرد؛ جاى بهمیدانآمدن است.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۸۸)
آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشهدار یک ملت، اهانت مىشود و آن را تحقیر مىکنند؛ جاى بهمیدانآمدن است.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۸۸)
از بزرگترین مسئولیتهاى یک مجموعهى بسیج در کشور، این است که از هویّت ملى و دینى پاسدارى مىکند؛ و باید پاسدارى کند. (بیانات سال۱۳۸۰- ص ۱۵۷)
بسیج در یک کشور، معنایش آن زمرهاى است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایهگذارى کنند؛ که آسان هم نیست.(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
طبیعى است که عناصر «بسیج»؛ یعنى همان نیروىِ عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن، در مقابل دشمن و ایادى او مىایستد.(بیانات سال۱۳۷۴- ص ۱۱۸)
بسیج، یعنى متن ملت و همه آحاد مؤمن و یک حقیقت گسترده در تمام زوایاى جامعه.(بیانات سال۱۳۷۴- ص ۱۱۷)
بسیج یعنى متن مردم؛ آن مردمى که مىتوان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت. این مردم، کجا هستند؟ این مردم، در اداره و مدرسه و دانشگاه و حوزه و دکان و … هستند.(بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
بسیج، یعنى مجموعهى آحاد ملت؛ آنهایى که مىتوانند دفاع کنند.(بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۳۷)
بسیج معنایش این است که دستگاههاى مسئول کشور براى بازکردن گرههاى بزرگ، براى برداشتن قدمهاى بلند و براى دفاع از کشور، فقط به سازمانهاى رسمى و دولتى تکیه نکنند. در جنگ، ما سازمانهاى مسلّح نیرومندى داریم؛ ارتش و سپاه را داریم؛ اما آن روزى که میدان دفاع از مرزهاى کشور یا از استقلال کشور یا از سربلندى کشور مطرح باشد و باز بشود؛ این فقط سازمانهاى رسمى نیستند که وارد میدان مىشوند؛ بلکه آحاد ملت به اینها کمک مىکنند و وارد میدان مىشوند؛ همچنان که در طول این بیست سال در دوران جنگ و قبل از جنگ و بعد از جنگ، وارد شدند.(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
بسیج، آن روز از مرزهاى نظامىِ جغرافیایى کشور دفاع کرد و در میدان رزم، توانست خود را نشان دهد؛ اما مگر مرزهاى دفاعى انقلاب، فقط به مرزهاى جغرافیایى منحصر مىشود؟(بیانات سال۱۳۸۰- ص ۱۵۷)
بسیج، یعنى کلّ نیروهاى مؤمن و حزباللّهى کشور ما. اینکه امام گفتند «بسیج بیست میلیونى»، یعنى این.(بیانات سال ۱۳۶۹- ص ۳۱۴)
بسیج یعنى همین پایگاههاى مقاومت.(بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
ب) بسیج، چه نیست؟!
بسیج مرز سِنّى نمىشناسد؛ بسیج مرز جنسى نمىشناسد؛ بسیج مرز صنفى و مرز جغرافیایى و قومى نمىشناسد.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۱۵۲)
بسیج حدّ و مرز ندارد. (آذر۱۳۸۲)
بسیج، عبارت از چند هزار آدم در هر شهر نیست.(بیانات سال ۱۳۶۹- ص ۳۱۴)
شما مردم را به چند قشر تقسیم کنید. در میان اینها، آدمهاى از کار افتاده هست، آنها هیچ؛ آدمهاى لاابالى هست، آنها هیچ؛ آدمهاى کم انگیزه هست، آنها هیچ؛ بچههاى کوچکِ نرسیده به حد انگیزه هستند، آنها هیچ؛ سر و ته قضیه را که زدید، آن لُبّ مطلب، بسیج است. (بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
بسیج در واقع عبارت است از همهی ملت، الا ما شذّ و ندر، یا الا ما خرج. (۲/۶/۱۳۸۴)
همهى … قشرهاى مختلف ما[بسیجی هستند]؛ مگر من شذّ و ندرى که دل به زندگیهاى رنگ و لعابىِ دروغین غرب بسته باشند.(برداشت از بیانات سال۱۳۷۷- ص ۱۸۶)
بسیج را نباید در نیروی مقاومت بسیج، خلاصه کرد. (۲۱/۸/۱۳۸۰)
بسیج، نیروى خاصى در قبال نیروهاى دیگر نیست. یعنى اینطور نیست که ما بگوییم یک نیروى زمینى داریم، یک نیروى هوایى داریم، یک سپاه داریم، یک ارتش داریم، یک بسیج هم داریم. اگر اینطور بگوییم، بسیج را کوچک کردهایم.(۱/۹/۱۳۶۹)
درست است که ما در سپاه، اسم این نیرو را نیروى مقاومت گذاشتیم؛ اما معنایش این نیست که این نیرو، عِدل نیروهاى دیگر است. این، در شکل سازمانى است. حقیقت قضیهى بسیج، بیش از اینهاست. (بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
وقتى مىگوییم «بسیج»، مراد ما فقط یک مجموعهى نظامى و مُلبّس به لباس نظامى و آموزشهاى نظامى نیست.(بیانات سال۱۳۸۴- ص۲۳۱)
بسیج لزوماً یک سازمان نظامى نیست؛ یعنى حتماً سازمان نظامى نیست. بسیج، یعنى مردم. من هم ممکن است عضو بسیج باشم؛ اما نظامى نیستم.(بیانات سال۱۳۷۷- ص ۴۸)
بعضى کسان خیال مىکنند که «بسیج» یک سازمان نظامى، مثل سازمانهاى نظامى دیگر یعنى ارتش و سپاه است؛ این خطاست.(بیانات سال۱۳۷۷- ص ۱۸۴)
بسیج، یک سازمانِ مشخّصِ رزمى- مثل دیگر سازمانها- نیست.(بیانات سال۱۳۷۴- ص ۱۱۷)
تبیین مفهوم بسیجی:
همهى نیروهاى مؤمنِ پرانگیزهى باشورِ با توان در جامعهى اسلامى اعم از زن و مرد، عضو بسیجاند. توقع شما از بسیج، کمتر از این است؟(بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
کلّ نیروهاى مؤمن و حزباللهى کشور ما، بسیج محسوب مىشوند؛ تا چشم دشمنان کور بشود!(بیانات سال ۱۳۶۹- ص ۳۱۴)
آن عنصر دلسوزى که کشور را متعلق به خود مىداند؛(بیانات سال۱۳۸۶- ص۴۰)
آینده را وابستهى به تلاش خود مىداند؛(بیانات سال۱۳۸۶- ص۴۰)
نگران است؛ چون صاحبخانه است.(بیانات سال۱۳۸۶- ص۴۰)
هر جوانى که بداند و بفهمد و بخواهد که در راه استقلال و آزادی و آبادی کشورش تلاش کند؛ و نقش و مسئولیت بر عهده بگیرد.(برداشت از بیانات سال۱۳۸۶- ص ۱۴۹)
عنصر مؤمن انقلابى علاقهمند به سرنوشت میهن، علاقهمند به سرنوشت کشور و یک فرد فداکار.(بیانات سال۱۳۷۱- ص ۷۸)
بسیج یعنى همین نیروهاى جوان و پُرشور.(بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
همین جوانانى که در طول تاریخ ما از اول اسلام تا امروز، نظیرشان را به این زیادى در هیچ دورهیى نداشتهایم.(بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
همین جوانانى که در عین جوانى و شور جوانى، به جاى اینکه مثل جوانان بىدرد و جوانان معمول همهى مناطق عالم، دنبال عیش و عشرت و عیاشى باشند؛ دنبال احساس تکلیف و خدمت به خلق و تلاش و کار براى آرمانها و هدفها و دفاع از اسلامند.(بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
همین جوانانى که با قرآن مأنوسند.(بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
همین جوانانى که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتى و تعجب وادار مىکند. خانهى هر شهید که پا گذاشتیم؛ اغلب پدران و مادران آنها گفتند که ما دین را از این جوانمان یاد مىگرفتیم! (بیانات سال۱۳۶۹– ص ۳۱۳)
کسى که مقدورات و امکان خود را، در راه هدفهاى عظیم این ملت به میدان مىآورد.(بیانات سال۱۳۸۴- ص۲۳۱)
خود را سهیم مىکند.(بیانات سال۱۳۸۴- ص۲۳۱)
خود را مسئول مىداند.(بیانات سال۱۳۸۴- ص۲۳۱)
کسانى که اگر جان لازم باشد، مىدهند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
اگر مال لازم باشد، مىدهند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
اگر حضور به تن و جسمشان لازم باشد، آن را حاضر مىکنند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
اگر بحث سازندگى باشد، پا وسط میدان مىگذارند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
اگر بحث دفاع باشد، در وسط میدان مىآیند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
اگر لازم باشد براى هدفهاى کشور، خود را از لحاظ علمى آماده کنند، این کار را مىکنند؛(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
هرچه هدفهاى والا از آنها بخواهند؛ حاضرند آن را تقدیم بکنند.(بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
هریک از آحاد ملت که در هرجایى که به حضور او نیاز هست، آماده باشد.(بیانات سال۱۳۸۰- ص ۱۵۷)
هر جا و در هر زمانى به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید. … البته بعضىها صددرصد بسیجىاند؛ بعضى صددرصد نیستند: نود درصد، هشتاد درصد.(بیانات سال۱۳۸۶- ص۴۲)
همیشه بهترین و خالصترین و شرافتمندترین و پُرافتخارترین انسانها، این خصوصیات را دارند. (بیانات سال۱۳۷۹- ص ۱۰۶)
تبیین مفهوم فراگیرشدن بسیج:
همت ما، عشق ما، امید ما این است که این مجموعه(بهترین عناصر یک کشور) فراگیر باشد؛ همهى افراد این ملت بزرگ را در بر بگیرد.(بیانات سال۱۳۸۶- ص ۱۵۸)(۵/۹/۱۳۸۶)
بسیج در واقع عبارت است از همهی ملت، الا ما شذّ و ندر، یا الا ما خرج. (۲/۶/۱۳۸۴)
بسیج، همهی ملت ایران است الا ما شذّ و ندر… . (۲/۶/۱۳۸۴)
همهى جوانان ما، پیران ما، دانشجویان ما، روحانیون ما، بزرگان ما، کوچکان ما و قشرهاى مختلف ما … که فهمیدهاند سعادتشان در این است که اسلام را با بصیرت و با روشنبینى و خردمندى بفهمند و آن را به کار گیرند.( برداشت از بیانات سال۱۳۷۷- ص ۱۸۶)
بسیج، یعنى مردم. غیر از این است؟ … آن لُبّ مطلب، بسیج است. (بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
وقتى مىگوییم «بسیج»، مراد ما فقط یک مجموعهى نظامى و مُلبس به لباس نظامى و آموزشهاى نظامى نیست؛ بلکه بسیج، یعنى مجموعهى انسانهایى که نیروى خودشان را به میدان مىآورند تا در جهاد عمومى کشور و ملتشان، در جهت رسیدن به قلهها، فعال باشند و با آنها همکارى کنند و در کارشان سهیم باشند.(بیانات سال۱۳۸۴- ص۲۳۱)
بسیج را نباید در نیروی مقاومت بسیج، خلاصه کرد. نیروی مقاومت بسیج، با فعالیت و ابتکار و حضور خود، مانند لوکوموتیوی است که قطار عظیم بسیج ملت ایران را، به پیش میراند؛ بنابراین دامنهی بسیج، خیلی وسیعتر از نیروی مقاومت بسیج است.(۲۱/۸/۱۳۸۰)
ما … یک بسیج عظیم ملی هم داریم که در تمام بخشها و قشرها هستند؛ ممکن است اینها داخل نیروی مقاومت بسیج هم نباشند.(۲۱/۸/۱۳۸۰)
در میان جوانان، هر کس که این احساس مسؤولیت و این احساس علاقه به اهداف را، همراه با اخلاص در وجود خود حس میکند، او بسیجی است؛ چه در نیروی مقاومت باشد، چه نباشد؛ چه رسماً کارت بسیج گرفته باشد، چه نگرفته باشد.(۲۹/۷/۱۳۷۹)
الف) ضرورت فراگیرشدن بسیج:
اگر در کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد؛ چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد؛ و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. حضرت امام خمینی(ره) (صحیفه نور- جلد ۲۱- صفحه ۵۳)
هیچ ملت باشرفى، از وجود مجموعهى بسیجى در درون خود، بىنیاز نیست.(بیانات سال۱۳۸۴- ص ۸۹)
بسیج با سرنوشت انقلاب سروکار دارد. اگر بسیج، قوى و کارآمد شد و گسترش پیدا کرد و همانطور که عرض کردیم پایهاش مستحکم بود؛ هیچ قدرتى در دنیا، هرچه هم توطئه کنند، هرچه هم با یکدیگر همدست بشوند، قادر نخواهند بود نسبت به این کشور و این انقلاب، کمترین چشم زخمى وارد کنند.(۱/۹/۱۳۶۹)
اگر نیروى بسیج یعنى نیروى نظامى مردم را کم گرفتیم؛ آنوقت جاى نگرانى و اشکال است.(بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۶)
ما میگوئیم بیست میلیون، اما در واقع، بسیج، دهها میلیون بیشتر از این تعدادها و مقدارها باید باشد. (۵/۹/۱۳۸۶)
اگر این کار[ فراگیر شدن بسیج] انجام شد؛ این انقلاب، بیمهی بیمه است.(۱/۹/۱۳۶۹)
ب) تکلیف مسئولان سپاه و بسیج در این راستا:
بسیج حدّ و مرز ندارد؛ و عرض و طول بسیج، همان عرض و طول همهی کشور است. … این، طبعاً مسئولیت شماها را سنگین میکند.(آذر۱۳۸۲)
همهی این جوانانی که شما در خیابانها میبینید مشغول زندگیاند و دنبال کار خودشانند؛ باید در دلتان آنها را یک بسیجی بالقوه فرض کنید؛ و بسیج بشوید برای اینکه آنها را جذب کنید.(۱/۹/۱۳۶۹)
… شما باید کاری کنید که آن عدهای که میتوانند توی میدان باشند؛ به داخل مجموعهی بسیج بیایند و سازماندهی بشوند.(۲/۶/۱۳۸۴)
تشکیلات بسیج[یعنى هیئت رئیسه و مدیران و مسئولان بسیج]، باید آنچنان ظریف عمل کنند که بتدریج بتوانند همهى آحاد مستعد کشور را، داخل در خیمهى بسیج کنند.(بیانات سال۱۳۶۹- ص ۳۰۵)
بسیج، در واقع عبارت است از همهی ملت… . فکری بکنید که این حضور همگانی تأمین بشود.(۲/۶/۱۳۸۴)
والسلام علی عبادالله الصالحین
مرکز راهبردی فرمانده معظم کل قوا در امور سپاه و بسیج
هفته بسیج ۱۳۹۹
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت نشریه است
دیدگاهتان را بنویسید